Passion for klassiske Corvetter!
1967 Chevrolet Corvette C2 Convertible
Chevrolet Corvette har alltid vært vår største «passion» og vi har igjennom de siste 30 årene eid snart 20 stykker fra 1955 C1 til 2016 C7. Utallige C3, C4, C5 og C6 har vi vært innom. Vi har tidligere skrevet en artikkel om alle disse, som du vil finne i BILPRAT arkivet hvis du leter blant de over 50 eldre artiklene som ligger der.
Ikke bare er historien om Corvette, tilgangen til informasjon og det faktum at dette er «the only true american sports car» noe som gjør Corvette spesielt interessant.
For mange har Chevrolet Corvette vært den ultimate drømmen, på begge sider av Atlanterhavet. Chevrolet har «spyttet ut» spesielle utgaver gjennom tidene og samlerinteressen har alltid vært stor. I disse dager produseres bil nr. 1,75 millioner, en hvit C8 med rødt interiør i samme fargekombinasjon som den aller første som ble produsert i 1953. C8’en kan forøvrig vinnes i et lotteri i regi av National Corvette Museum i Bowling Green i Kentucky.
En klassisk «mid-year» Corvette er ikonisk fra alle vinkler!
Vårt siste tilskudd til Corvette-familien!
Denne C2 fra 1967 med chassisnr 194677S111514 rullet ut av Corvette fabrikken i St. Louis i Missouri den 13. februar 1967.
Bilen ble importert til Norge og førstegangsregistrert her 23. mars i 2010. Forrige eier kjørte med den i et par år før han startet en omfattende originalrestaurering som skulle ta nesten 4 år. At han både visste hva han gjorde og utførte en ekstrem originalrestaurering ned til minste skrue og klips er det lite tvil om. Jobben som er gjort er av høyeste kvalitet og noen av Norges og USA’s aller beste leverandører er benyttet. Resultatet taler for seg selv. Bilen ble denne uken vurdert av Amcars takstmann til en ren #1 bil uten en eneste anmerkning.Da vi var så heldige å få kjøpe denne uttalte tidligere eier, «Bilen ble egentlig for fin til å brukes og jeg har bare vært på ett treff og en utstilling med den». Ellers har bilen vært svært lite brukt siden den var ferdig restaurert i 2016.
Vi har imidlertid som mål å bruke denne forsiktig og ta den med på treff og utstillinger for å promotere Classic Garage as og hva vi driver med.
Matching numbers så langt det har latt seg gjøre!
Originalitet har alltid fasinert oss!
Noe av det mest spennende, mener vi, med en original Corvette er alle data som finnes tilgjengelig. Byggedatoer for hele drivverket og merking av alle vitale komponenter gjør at du kan finne ut eksakt informasjon om din klassiske Corvette. Til og med om motoren din ble bygget på dag- eller nattskiftet den aktuelle datoen. Mye informasjon finner du på Trim tag’en under dashbordet på en C2. Det ultimate er å finne tankstickeren når du restaurerer. Tanksticker var en papirinstruksjon for komponenter som skulle benyttes på den aktuelle bilen på samlebåndet og ble limt på toppen av bensintanken for avlesning mens bilen rullet nedover mot ferdig bil. Første eier fikk også en metalplate sammen med serviceboken som kalles Protect-O-Plate, følger denne fremdeles med bilen er dette optimalt. Avlesning av denne gir også mye nyttig informasjon. Basert på informasjon vi har om bilen vår vil vi prøve å få rekonstruert en tanksticker. Dette lar seg gjøre i USA. Protect-O-Platen til vår bil er nok dessverre «long gone»!
Men vi har allerede begynt å studere vårt originale eksemplar nøye. At bilen ble produsert 13. februar 1967 er allerede nevnt. 327 motoren med motornummer 7111614 og kodene V02I5HO forteller oss at den ble produsert ved Flint fabrikken 5. februar 1967 og var en HO motor tilpasset Powerglide girkasse, 300 hestekrefter, 4 ports forgasser og 10.25:1 i kompresjon.
Powerglide girkassen er også den originale til bilen med produksjonsnummer T7B06, produsert 6. februar 1967 ved Toledo fabrikken. Bakakselen har også sine data og er den originale siden bilen ble bygget. Utvekslingen er 3:36 og den ble produsert 12. februar 1967. Slik kan man fortsette med alle vitale komponenter som dynamo, manifolder, sylindertopper, forgasser, fordeler osv. Alle data er tilgjengelig for å dokumentere originalitet.
Original 327 motor produsert 5. februar 1967
Trim platen!
Trim platen under dashbordet gir også mye spennende informasjon. Vår bil har fargekode 986 Silver Pearl og STD interiør som vil si sort vinyl. Det mest spennende informasjonen på vår bil var en «A. Det vil si at karosseriet ble bygget ved A.O. Smith fabrikken i Ionia i Michigan. Mange er kanskje ikke klar over det, men St. Louis fabrikken hadde ikke kapasitet til å produsere nok C2 karosserier. A.O. Smith fikk kontrakt som underleverandør for å produsere glassfiber karosserier i tillegg til Chevrolets egen produksjon i St.Louis. Hvor mange karosserier A.O. Smith bygde mellom 1964-67 har vi ikke nøyaktig informasjon om. men vår har byggenummer 1343.
A.O. Smith karosseriene var kjent for å være mye bedre enn Chevrolets egne og hadde en mye bedre passform. Kvalitetskontrollen hos A.O. Smith var streng, da man ønsket å levere beste kvalitet for å ivareta sin viktige kontrakt med Chevrolet. At vår bil har et A.O. Smith karosseri gjør bare bilen ekstra spennende.
Interiør og cab montert av de beste i Norge. Dashbord og instrumenter har vært i USA for restraurering.
Options.
Chevrolet Corvette har i alle tider hatt mye utstyr som standard, men også i 1967 var det en rikholdig liste å velge tilbehør fra. Smallblock 327 kunne velges i 2 varianter på 300 og 350 hestekrefter, mens bigblock 427 kunne fåes med 390, 400, 430 og 435 hestekrefter. Standard girboks var 3 gir manuell, men både 4 trinns og Powerglide automat var på tilbehørlisten. Videre fantes servostyring og bremser, side eksos, farget glass, elektriske vinduer, aluminiumshjul osv. som tilvalg.
Første eier på vår bil har nok vært av det forsiktige slaget og antagelig en lovlydig borger for option U15 Speed Warning Indicator var et av få avkrysninger. 300 hk og Powerglide automat ble valgt og denne var neppe ment for racerbanen, men heller som en hyggelig cruiser. AM/FM radio ble heller ikke valgt bort, slik man kunne. Servostyring og bremser var antagelig heller ikke nødvendig for første eiers bruk. Men etter vår smak har han valgt en «riktig» fargekombinasjon med Silver Pearl utvendig lakk og standard sort interiør med sort kallesje. Option N89 Aluminum wheels var neppe avkrysset, men ved restaureringen har bilen fått et korrekt repro sett med hvitside dekk som kler bilen godt.
C2 detaljer!
Verdiutvikling på tidlige Corvette
Samlerinteressen for Corvette har alltid vært stor, og spesielt for «mid-year» C2. Ble bare produsert i 5 år i forholdsvis lave serier. Spesielle utgaver med 435 hk og sjeldent ekstrautstyr har passert flere hundretusen dollar og den dyreste har vel gått for over millionen. Men prisen har de siste 10-15 årene steget jevnt og trutt og det er ikke mer enn 20 år siden vi kjøpte en 63 Convertible for $14000,- og en 65 Fuelie coupe for $29000,- og det til en dollarkurs på ca 6,- kroner. De tidene er long gone!
En fin og original C2 Corvette i ordinær utførelse må du i dag være forberedt på å betale 80-100.000,- $ for i USA, så kan du legge på frakt og mva. Kanskje ikke så rart at det ikke kommer så mange slike hit lenger. Men også i Norge har både C1 og C2 hatt en positiv prisutvikling de seneste årene, og i dag må du regne med å betale mellom 500-1.000.000,- kroner for slike her hjemme. Utsøkte og spesielle modeller finner du i øvre sjiktet.
Om vi skal selge vår 1967 modell? Neppe med det første, den har overtatt plassen i garasjen etter vår 1928 Stutz som ble solgt i sommer etter 25 år i vår eie. Så får vi se om denne Corvetten blir her like lenge.
Men vi har 4 andre Corvetter til salgs hos Classic Garage akkurat nå.
En 1971 C3 Coupe med 350/270 hk og automat til bare 249.000,-. En slik finner du ikke i USA til under 40.000,- $ i dag, da skal du lete godt. Vi har også en 1984 C4 til 129.000,-, det er en hyggelig inngangspris til Corvette-verdenen. En C5 convertible fra 1998 kan kjøpes for 259.000,- og kom hjem fra USA på forsommeren. Og vår egen C7 fra 2016 er fremdeles tilsalgs for kr 975.000,-. Ta gjerne kontakt for en hyggelig Corvette handel hos oss.
Interiør detaljer!
Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss. Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig. Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.
Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1542 Vestby
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@cgarage.no
Bilder og tekst til denne miniartikkelen er tatt og skrevet av Dag Oppegaard
NCRS-historien begynner i august 1970 på et Holiday Inn Hotel i Angola, Indiana. John Hutchins fra Alma, Michigan, sammen med seks andre Corvette-entusiaster dannet Classic Corvette Club 53-55 (CCC). Hver kom med fem dollar til kontingent for å få klubben i gang, og John Hutchins utnevnte deretter fem av disse seks, i tillegg til seg selv, som styremedlemmer for å «hjelpe ham med å drive klubben». Navnene deres var Gary Mortimer, Jay Kellogg, Tom Essig, Joe Chess og Dick Campbell.
To år senere hadde medlemskapet i denne klubben steget til 150, og sommeren 1973 var antall medlemmer passert 400.
I mars 1974 ble et «omorganiseringsmøte» på Holiday Inn i Angola arrangert. Forsøk på å endre klubbens retning mislyktes, så en ny klubb, The National Corvette Restorers Society, ble dannet med sitt første møte i Wapakoneta, Ohio, 29. mai – 2. juni 1974. Deltakelsen var nå åpen for modeller fra 1953 til og med 1962 Corvettes.
I dag arrangeres treff med bedømming i hele USA og Canada. De årlige Corvette roadtourene starter i mange byer og fører til NCRS National Convention.
NCRS er i dag den viktigste internasjonale klubben for originale Corvetter. Bedømming av originalitet er et av varemerkene og biler som når nære 100 poeng og Top Flight Rewards har vært igjennom et nåløye og inspisert av eksperter med argusøyne. Kunnskapsnivået om Corvette er ikke høyere noe annet sted enn innen NCRS.
Men her er ikke bare bedømming, men all mulig hjelp å få fra klubbens spesialister og tekniske rådgivere, samt et rikholdig historisk arkiv.
Corvette Club Norway ble stiftet i 1992 av 15 ivrige Corvette- eiere og entusiaster på Østlandet. I oppstartsfasen ble det satt inn annonser i Aftenposten, hvor man søkte kontakt med likesinnede. Etter et års drift telte klubben hele 134 medlemmer. Klubben har åtte lokalavdelinger, med hver sitt avdelingsstyre. I 2007 ble det foretatt en omprofilering av klubben, hvor man innførte ens profilering på nett, klubblad og lokalavdelinger. Corvette Club Norway ble i forbindelse med årsmøtet 6. februar 2010 tilsluttet AMCAR.
Corvette Journalen:
Som medlem av CCN får man tilsendt medlemsbladet Corvette Journalen, fire ganger pr år. Bladet trykkes i farger, med variert og godt klubbstoff.
Nettside:
Corvette Cub Norway’s nettside: www.corvetteclub.no er en pulserende nettside, med hyppige News innlegg, oppdatert terminliste med informasjon om treff og happenings i regi av klubb og lokallag, eget Corvette Forum. Nettsiden inneholder alt fra historisk materiale til oversikt over lokal avdelinger, samarbeidspartnere og CCN’s rabattavtale
Er du Corvette eier kan et medlemskap her være nyttig, samt mange muligheter til å treffe andre Corvette entusiaster.
National Corvette Museum
Befinner du deg noen gang i Kentucky, USA er et besøk på National Corvette Museum og et fabrikksbesøk på Corvette fabrikken absolutt verdt et besøk.
National Corvette Museum åpnet i 1994 som en hyllest til Amerikas sportsbil. Museet ligger i Bowling Green, Kentucky, kjent over hele verden som hjemmet til Corvette. Hver eneste Corvette siden 1981 er bygd på General Motors Bowling Green fabrikk, som ligger bare en kilometer fra National Corvette Museum.
Kjøper du en ny Corvette i dag har du muligheten til å krysse av en option for museumsleveranse. National Corvette Museum sitter også på data for samtlige Corvetter produsert etter 1981 og det er mulig å bestille kopier av både buildsheet og windowsticker fra museet.
Corvette Litteratur
Det finnes neppe mange bilmodeller det er skrevet flere bøker om enn nettopp Corvette. Etter å ha holdt på med Corvette i over 30 år er da også våre bokhyller fylt med literatur om bilmodellen. Som originalfreak er Nolan Adams «The Complete Corvette Restoration & Tecnical Guide» uvurdelig. Det samme er «Catalog of Corvette ID numbers» utgitt av Cars & Parts Magazine. I dag finnes også mye informasjon på internett, men disse bøkene kan nettet ikke konkurrere med. Vi er også «svake» for original litteratur som originale owner’s manuals og salgsbrosjyrer. Dette er noe vi har samlet til de aller fleste klassikere vi har eid opp igjennom årene. Tidligere lette vi etter dette på de store delemarkedene i USA, i dag er dette ofte å finne på bl.a. Ebay.
Corvetter tilsalgs hos Classic Garage as
1971 C3 Corvette Coupe
350 V8- 270 hk – automat
Hel og fin «bumper car» av beste årgang. Originalbil som ikke er skrudd i filler.
Importert i 2009 og en eier inntil vi fikk tak i denne.
Kr 249.000,- som er en gunstig pris for en tidlig C3.
1984 C4 Corvette Coupe
Her er mye Corvette moro for en billig penge. En fin inngangsbillett til «Corvette-miljøet»
Denne er noe ombygd med forgasser istedet for Cross Flow injection. Har også 4+3 manuell girkasse.
Nyere lakk som ser bra ut. C5 felger. Kr 129.000,-
1998 C5 Corvette Convertible
Denne tok vi hjem fra Florida på forsommeren. Fin og hel C5 Cab som har gått ca 80000 miles.
5,7 liter – 345 hk og automatgir. Kr 259.000,-
2016 C7 Corvette Coupe LT 1
Denne håndplukket vi hos en Chevrolet forhandler i Wisconsin høsten 2018 og registrerte på oss sommeren 2019.
6,2 l V8 460 Hk – 8 trinns automat med paddleskift. Kun kjørt 18000 km. Som ny.
Kr 975.000,-
Andre Amcars tilsalgs
1984 Chevrolet C20 Scottsdale «farmertruck»
Denne hele og rustfrie farmertrucken er nå vist hos SVV og nedregistrert til under 3500 kg og kan kjøres på førerkort kl B.
Vi har også redusert prisen til kr 129.000,-.
1973 Cadillac Fleetwood Estate Wagon
Bilen som Cadillac aldri bygde. En av 50 stasjonvogner bygd av American Sunroof Company. Eneste i Norge.
En ble nylig solgt for ca 800.000,- i USA, vi vil ha 199.000,- kroner for denne.
1979 Avanti II (Studebaker)
Sjelden bil i Norge. Dette er en Avanti II med Chevrolet 350 V8 og 400 automat.
Vi vil ha 199.000,- kroner for denne.
1963 Oldsmobile Dynamic 88 Holiday 2 dht Coupe
Amerikas første 60 talls muskelbil sammen med Pontiac Tempest. Året etter, 1964, ble disse døpt om til Olds 442 og Pontiac GTO.
Big block V-8 på 6,6 liter (394 cid) med 280 Hk og automatgir. Ikke mange av disse i Norge.
Selges for kr 239.000,-
2016 Ford Mustang Ecoboost Convertible
Nylig ankommet fra USA. Fin og hel Convertible i riktig fargekombinasjon.
Kr 499.000,-
Interessert i en av disse?
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@cgarage.no