Vår 1969 Volvo Duett – en av de aller siste produserte
Etter 3 års restaurering er vår servicevogn endelig klar
Volvo interessen er på sterk frammarsj
Som 18 åring stod en Volvo Duett høyt på ønskelisten. Ombygd med Mercedes Benz strek 8 framlys, uten støtfangere, VW K70 baklys, flozzy interiør og Pioneer kassettspiller med equalizer, var det det aller «hotteste» på den tiden. En slik ble det aldri noe av, men lysten på en Duett har alltid ligget der.
Høsten 2018 dukket et brukbart prosjekt opp som ble handlet inn. At det var en 1969 modell av den aller siste serien, gjorde heller ingen ting for en med stor veteranbilinteresse som i dag går mer mot det originale.
Vår 1969 modell ble førstegangs registrert 28. januar 1969, og har chassisnummer 96983. Det ble bare produsert 316 Duetter til i 1969. Produksjonen stoppet i februar på chassisnummer 97299, og denne aller siste står utstilt på Volvo museet i Gøteborg. Totalt ble det produsert 447 Duetter i 1969, så disse er rimelig sjeldne i dag.
(Oppdatering 7/10/21)
Etter publiseringen av denne artikkelen ble vi gjort oppmerksom på følgende interessante tilleggsopplysninger fra Jesper Olsson-Stones i Sverige:
”Alla Duetter tillverkade efter årsskiftet 1968-69 exporterades då de inte kunde registreras i Sverige. De gick till Norge, Danmark och Finland, med ett undantag. Den sista Duetten, med chassinummer 97299 behöll Volvo i sin museisamling. Den sista Duetten som levererades till en svensk återförsäljare har chassinummer 96768 och tillverkades 13/12, färdigrapporterades 16/12 och levererades 18/12 1968. Räknar man då på detta så får man det till att de sista 531 bilarna exporterades men enligt Volvos veckorapporter tillverkades 447 Duetter 1969. Differensen beror troligtvis på att det tillverkades ett antal bilar mellan den 13/12 och årsskiftet, och alla dessa gick alltså också på export.»
Vår Duett har fargekode 27 som kun var grå grunning. Første eier, som sannsynligvis var en etat, måtte lakkere i sin egen farge. Under restaureringen kom det fram mye gul lakk i bunn, så mye kan tyde på at denne enten har vært levert ny til Statens Vegvesen eller NAF. Disse hadde begge gule biler. Første eier er imidlertid ukjent.
Denne skal vi bruke flittig på treff og arrangementer!
Restaureringen av B-7889
Bilen ble funnet på Ekebergmarkedet i 2018 og avtale om nærmere besiktigelse ble gjort med eier. Noen uker senere var vi enige og bilen ble hentet og fraktet til vår garasje. I utgangspunktet var dette tenkt som et prosjekt på vårt MECA verksted i ledige stunder, og vi startet optimistiske. Men etter hvert så vi at dette da ville bli et langvarig prosjekt, og høsten 2020 bestemte vi oss for å få denne ferdig i et litt raskere tempo.
Bilen ble sendt til karosserioppretter og lakkering. Manglende deler ble kjøpt inn, både brukt og nytt. En nyoverhalt B20 fra 1969/70 ble også anskaffet og pusset opp hos oss. Ved innkjøp hadde bilen noen uorginale stoler fra en nyere Mercedes og et stygt lite GT ratt. Dette måtte ut!
Vi hadde tidlig en plan om hvordan bilen skulle bli seende ut, og la listen rimelig høyt. Dette skulle bli vår reklamebil for Classic Garage og en bil vi kan benytte på treff og arrangementer. Volvofargene 46 og 42, Kirsebærrød og Californiahvit, ble valgt til den tofargede kombinasjonen. Vi ville gjennomføre en restaurering med vårt personlige preg og utgangspunkt i hvordan en slik servicevogn kunne ha sett ut i 1969 i litt forfinet utgave. Vi har «pyntet» vår litt ekstra med kromlister både langs sidene og rundt frontvinduet, en ubrukt NOS Volvoradio ble også funnet og montert. Og riktige 5,5 toms felger med hvitside dekk blir aldri feil, men neppe levert på en arbeidsbil da den var ny. Vi gikk også for et sett med Amazon stoler med Recaro liggebeslag og monterte Amazon ratt fra 1969. Ett sett med tidsriktige Bosch ekstralys har også fått plass i fronten, og restaureringen ble avsluttet med montering av nye 3-punkt setebelter – for sikkerhets skyld.
Det kan kanskje virke som «galskap» å legge så mye penger, tid og energi i restaureringen av en Volvo Duett, men vi har fått akkurat den reklamebilen og servicevognen vi har ønsket oss i Classic Garage. Reklame effekten kan ikke prises, så for oss har det vært verdt hver eneste time og krone for å få denne 1969 modellen tilbake på veien.
Etter lakkering våren 2021 har det blitt brukt mye tid på detaljarbeidet. Lister, gummipakninger, interiør, varerom, motorrom, kromdetaljer, seter, papp, instrumenter, alt har enten blitt fornyet, reparert eller pusset opp.
Mange har bidratt for å gjennomføre dette prosjektet, våre ansatte på MECA Son, Lakkering hos Follo Autosenter, Møbeltapetserer Arne Skorstad, vår egen karosserimann og Zet Nilsson som har gjennomført en sluttmontering med stor vekt på detaljer.
Vi har også fått mye nyttig hjelp av gutta på Jørgenrud og tilgang på brukte deler gjennom Volvo miljøet.
Aller første prøvetur, ute av verkstedet for egen maskin for første gang på 3 år
Historien om Volvo Duett
PV445 var chassisversjonen av PV444, som på grunn av selvbærende karosseri ikke kunne leveres som chassis for påbygging. Det mekaniske og fronten var imidlertid identisk med PV444 bortsett fra en ekstra list i grillen. Fra 1949 til 1953 dannet PV445 basen for små lastebiler, varebiler, stasjonsvogner og noen få flotte konvertible. Ingen av disse ble bygget av Volvo, men av uavhengige karosseribyggere. I 1953 ble imidlertid Duett (variant DH) introdusert, basert på PV445. Dette ble en legendarisk modell, og er stamfar til dagens Volvo stasjonsvogner.
Hvordan det hele begynte
Kort tid etter at Volvo begynte å lage kjøretøyer i 1927, begynte de å levere rene chassis for å imøtekomme forskjellige karosserier i henhold til kundenes behov. De store Volvoene på 1930-tallet ble forvandlet til varebiler, pickup og lastebiler av de mange karosseribyggerne i Sverige på den tiden. Bare chassisversjoner av de større Volvoene fra før krigen ble fortsatt tilbudt i salgskatalogen gjennom 1950-årene, men behovet for en mindre og lettere chassisversjon ble tydelige. PV444 hadde en selvbærende konstruksjon og kunne derfor ikke brukes til denne typen kjøretøy. En kommersiell variant bygget på en sterk, men lett separat ramme måtte utformes. Produksjonen av dette chassiset startet sommeren 1949. Det tilsvarte PV444 i størrelse og pris. Når det gjaldt utseende, kom fronten og panseret rett fra 444, men 445 ble skilt fra personbilmodellen ved å ha en grill med fem horisontale kromstenger i stedet for fire. Nyttelast var litt over 500 kg avhengig av karosseritype. En pickup var lettere og kunne bære mer vekt enn en tyngre varebil. Men de som brukte 445 daglig lærte snart at bilen kunne bære mye mer i praksis enn i teorien.
Den lille 1,4-liters firesylindrede motoren, med sine 40 hk, var nok til å drive bilen effektivt i bytrafikk. Den lave giringen ga veldig god akselerasjon, men gjorde bilene støyende og tørste i høyere hastigheter over lengre distanser. Mekanisk var bilen identisk med PV444 bortsett fra bakakselen som hadde bladfjærer i stedet for spiralfjærfjæringen til 444. Sverige hadde på dette tidspunktet rundt 70 påbyggerfirmaer, hvorav rundt 25 gjorde forskjellige karosserier for 445. For varebiler, likbiler og ambulanser var karosseriene alltid laget av trerammer med stålplater, det samme var førerhusene på pickupene. Svært få karosserier og førerhus av stål var montert på 445, hovedsakelig på grunn av tid og kostnad. Innsiden av disse bilene var praktisk i stedet for komfortabel. Det var opp til sjåføren å lage et tett og behagelig arbeidssted. Og det var akkurat det 445 var for brukerne – et arbeidssted. I sjeldne tilfeller ble 445-chassiset til og med utstyrt med konvertible karosserier, for eksempel av Nordbergs i Stockholm, Ringborgs i Norrköping og det Gävle-baserte selskapet Valbo. De to sistnevnte selskapene bygde rundt ti biler hver. Av disse 20 bilene eksisterer det fortsatt rundt 10, og en håndfull er i perfekt stand. Priset til mer enn det dobbelte av prisen på en PV444 når de var nye, var og er de fortsatt sjeldenheter.
Interiør er også totalrestaurert. Vi gikk for et sett med Amazon stoler med Recaro liggesetebeslag og et 1969 Amazon ratt.
Volvo Duett introduseres
I løpet av få år fylte Volvo markedet med 445 -er. De tøffe og små arbeidshestene ble ikke byttet inn for nye eller skrotet i den hastigheten Volvo hadde forventet. De var rett og slett for gode. I begynnelsen av 1952 hadde Volvo 1500 usolgte 445 leveransechassis parkert utenfor fabrikken. Biler som burde vært på veien for lenge siden. Parallelt begynte flere og flere bilprodusenter å tilby sine egne varebiler ferdige fra fabrikk, og de frittstående karosseribyggerne stod overfor vanskeligere tider.
«Bygg vår egen Volvo varebil» var administrerende direktør Gabrielssons direktiv og dermed ble Volvo Duett født, Volvos første varebil og stasjonsvogn. Den unge ingeniøren Erik Skoog og hans lille team gikk straks i gang med jobben, og designet et karosseri for 445 -chassiset som var egnet for både gods og persontransport. Bare 15 måneder senere , 4. juli 1953 , leverte de den første Duett til sin ivrige «kunde», Volvo -president Assar Gabrielsson. Duett skulle bli en ekte Volvo favoritt og produksjonen varte til 1969. Denne bilen kunne også leveres som rent chassis for alternativt karosseri, men slike versjoner ble mer og mer sjeldne. De praktiske og romslige standardversjonene av Duett, med eller uten sidevinduer bak, kunne håndtere de fleste små og mellomstore transportbehov. Det perfekte valget for småbedrifter.
Totalt ble det bygget 97299 eksemplarer av Duett fra 1953 til 1969, medregnet rene chassiser på 445 og 210 kom total produksjon opp i 101.492 eksemplarer.
Vi har lagt stor vekt på små detaljer
Vi er konstant på leting etter nye klassikere
Vi leter hele tiden etter nye klassikere for å tilby våre kunder. Heldigvis har vi vært lenge i miljøet og mottar tips når noe skal selges. Vi liker å eie bilene våre selv, men har også satt av noen få plasser i vår nye butikk for kommisjonsbiler. Kontakt oss gjerne om du har en klassiker du vurderer å selge. Vi kommer gjerne og tar en titt og gir deg en «fair» prisvurdering. Ved kommisjonssalg tar vi normalt 10% av salgssummen for å håndtere salget. I tillegg tar vi en mindre sum for plassleie i vår butikk. Kontakt oss gjerne for å høre mer om salg i kommisjon eller salg av din klassiker til oss.
Vårt eget godkjente MECA verksted
Ved siden av Classic Garage as driver vi også et godkjent bilverksted i Son, MECA/Son Bilservice as. Alle klassikere som selges gjennom oss får en teknisk gjennomgang før salg, og om nødvendig en ny EU kontroll. Men vi arbeider ikke bare på egne biler, og mange eiere av klassikere har etterhvert funnet fram til oss enten det gjelder EU-kontroll, service eller mindre reparasjoner. Våre mekanikere har opparbeidet seg god erfaring med eldre biler, og ikke minst synes de det er moro å jobbe på klassiske biler.
Vårt verksted holder til i Slettaveien 17, 1555 Son og du når verkstedet på telefon 64951500 for spørsmål og timebestilling.
1973 Alfa Romeo Berlina 2000 som får en teknisk gjennomgang på vårt eget godkjente MECA verksted i Son
Import av spesielle biler
Vi har i mange år importert biler både fra USA og Europa og har et godt kontaktnett på begge kontinenter. Men de siste årene har prisene på klassikere utviklet seg sterkere i utlandet enn i Norge. Men det finnes fremdeles gode kjøp der ute, og vi er også her på konstant leting etter nye klassikere.
Har du en drømmebil du ikke finner her hjemme, og ønsker assistanse med import kan vi også være behjelpelig med dette. Alt fra å lete opp drømmebilen, til papirarbeide, frakt og import. Ta kontakt med oss.
Nyimportert 1955 Ford Thunderbird
Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss. Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig. Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.
Classic Garage as
Myrfaret 3, 1406 Ski
Vi har åpent: Alle dager fra 09-21 ved forhåndsavtale
Butikken er åpen: Tirs-Fredag 10-16, Lørdager 10-14
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller Fredrik Oppegaard på tlf 46943778
Du når oss også på post@cgarage.no
Tekst og bilder: Egne. Duett historien er oversatt fra Volvo Heritage.