I salg i bare en 10 års periode – idag sjeldne samlerobjekter!

På det meste inneholdt Bruce Weiner’s mikrobil samling over 200 kjøretøy

Mikrobilen, var et barn i sin tid og ble symbolet på mobilitet i etterkrigsårene. Andre verdenskrig tok slutt i 1945 og Europa lå i ruiner. En sjokkert befolkning kom ut av bomberommene og møtte en ufattelig ødeleggelse. Som om den tilsynelatende uendelige oppgaven med å rydde opp i ruinene ikke var nok, var det  mangel på mat, råvarer, strøm og gass. 

Befolkningen brettet kollektivt opp ermene og gikk på jobb. Oppbyggingen av et helt kontinent over en periode på ti år ble oppnådd gjennom en tankegang og innsats utenkelig i dag. Talentfulle ingeniører, mange av de fra flyindustrien, jobbet hardt med å mobilisere befolkningen under ugunstige forhold. Det sies at den sanne mesteren åpenbarer seg under begrensninger, og at denne fokuseringen resulterte i et enormt utvalg av små biler, noen vellykkede, andre mindre – men alle sammen interessante!

Mikrobilen  kom til å symbolisere denne perioden. Produksjonen varte bare et tiår, men perioden etterlot et varig inntrykk. Disse mikrobilene er i dag ettertraktede samlerobjekter over hele verden.

1950 Rolux Baby

Bruce Weiner Microcar Museum

Dette museet inneholdt verdens største samling av mikrobiler, inntil samlingen ble solgt på en RM auksjon i 2013.  Samlet gjennom 15 år av forretningsmannen og  samleren Bruce Weiner. Det unike museet ble kjent og respektert over hele verden, og gjenspeiler Weiner sin livslange interesse for sjeldne microbiler. Når han bygde samlingen, søkte Bruce Weiner verden over for å sikre de beste, de sjeldneste og de mest uvanlige eksemplene som eksisterte.  

Før auksjonen i 2013 uttalte RM auksjoner følgende:

«Bruce Weiner er den fullendte samleren med et bemerkelsesverdige øye for sjeldenhet og kvalitet – elementer som  gjenspeiles i samlingen hans,» sier Rob Myers, grunnlegger, RM Auctions. “Som mikrobilsamling er Bruce Weiner-museet det fineste i sitt slag over hele verden. Siden mange gjenstander har vært nøye samlet i privat regi, og de aller fleste som kommer på auksjon for første gang, er salget virkelig enestående. Vi er stolte over å ha blitt valgt ut av Bruce til å presentere hans museumssamling, og vi ser frem til å ønske entusiaster velkommen til det som lover å bli en utrolig morsom og uforglemmelig helg. ”

1955 Kleinschnittger F-125

Selv uttalte Bruce før auksjonen i 2013:

«For meg handler det om spenningen ved jakten og letingen etter disse microbilene,». “Samlingen min har gitt meg utrolig glede gjennom årene, men å finne og restaurere disse bilene er ikke nok for meg. For å sette pris på dem, må jeg dele dem. Jeg gleder meg veldig til salget og er glad for at disse unike bilene vil bli spredt til andre lidenskapelige samlere over hele verden. Slik jeg ser det, utvider vi mikrobilsamfunnet ved å la disse gå og hjelpe med å holde liv i historien. «

Et av høydepunktene på auksjonen var verdens eneste komplette Messerschmitt-samling, fra 1953 KR175 til det nest siste serienummer som er kjent. Den inkluderer også den eneste overlevende Messerschmitt KR201 Sport fra 1961, en utrolig sjelden Messerschmitt KR201 Roadster fra 1957, og en svært spesiell ‘Tiger’, den sjeldneste av alle Messerschmittene og den eneste i denne fargekombinasjonen. ‘Tiger’ ble ansett som den raskeste mikrobilen som noensinne er bygget, og har en toppfart over 110 km/t,  en imponerende prestasjon med tanke på størrelsen. En annen spesielt interessant Messerschmitt var en KR200 fra 1955, tidligere eid av den amerikanske sirkuspersonligheten Vic Hyde. Dette eksemplaret  ble gitt til Hyde av fabrikken for publisitetsformål og spesielt utstyrt for å frakte hans musikkinstrumenter.

1955 Messerschmitt KR 200

BMW Isetta, med sin tidløse «boble-design, var også godt representert i Bruce Weiner-museet. Bortsett fra et par BMW 600, ble BMW Isetta 300 presentert i alle tenkelige versjoner, fra en original tysk politibil anskaffet direkte fra politimesteren, til en “Jagdwagen”, den supers sjeldne Isettacarro Pickup fra 1957, og den mest interessante av alle – en Isetta 300 Bubble-Window Cabriolet. Isetta ble også bygget på lisens i andre land, for eksempel Velam Isetta i Frankrike og  Iso Isetta.

1956 Fuldamobil S-6

I 2004 gjorde Bruce Weiner sitt største låvefunn.

Automuseum Warstein-Belecke Tyskland ble åpnet i 1976 av en Mr. Berger som døde bare 3 år etter åpningen. Enken hans stengte museet, og det forble lukket inntil Bruce Weiner fant enken i 2004.  Han fant ut at  denne samlingen i Tyskland  var til salgs, men noen få mennesker var interessert i enkeltbiler fra samlingen.  Bruce var interessert i alle! En avtale ble gjort og 21 mikrobiler ble pakket i 7 containere og sendt til Madison, Georgia. Alle mikrobilene var fremdeles dekket med det originale tyske støvet og smusset fra 25 år i en låve. Noen biler trengte ikke annet enn en grundig vask, noen nye dekk og litt ettersyn for å bli utstilt. Noen ble lagret i påvente av fremtidig restaurering.

Bruce Weiners største låvefunn i Tyskland i 2004

Mikrobiler i Norge

For oss som har noen år på baken, kan mikrobilene i trafikkbildet huskes fra det tidlige 60-tallet.  De aller fleste har nok for lengst blitt skrotet, da det etterhvert kom større og bedre biler på markedet. Men ennå dukker det av og til mikrobiler opp for salg. Det siste året har vi sett BMW Isetta, Messerschmitt, Fuldamobil og Maico for salg. Interessen er nok større en tilgangen, for slike annonser blir sjeldent stående lenge. Så er dette ditt interesssefelt gjelder det å være våken når det dukker opp en for salg.

Nettsiden til Bruice Weiners Microcar Museum eksisterer ennå, selv om alle bilene er solgt. Vil du finne ut mer logg deg inn på www.microcarmuseum.com


1957 Vespa 400

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Bilder og tekst til denne miniartikkelen er sakset fra Bruce Weiners Micro Car Museum