Børskrakk og Corona virus! En investering i en klassiker kan være en «trygg havn» for småsparere og investorer akkurat nå
Her er et godt eksempel på et investeringsobjekt vi nettopp solgte til Tyskland! Annonsert i Norge til under 400.000,- kroner, mens internasjonale priser tilsier 500.000,- – 800.000,- kroner
Kjøper hadde lett hele Europa rundt etter en Austin Healey 2 seter og endte opp med vår her i Norge. Med importavgifter, frakt og mva endte denne for tyskeren på nesten 550.000,- .
Synd at denne gikk ut av Norge, men her var det norske interessenter som ikke forsto verdipotensiale.
Vi har sett det før og vil se det igjen.
Når børsene stuper, slik vi er vitne til i disse dager, øker interessene både hos større investorer og småsparere for å finne andre «trygge havner». Både ved børskrakket i 1988 og finanskrisen i 2009, økte interessen og investeringsviljen i klassiske biler markant. All time high for mange biltyper og modeller var nettopp i disse årene. Vil vi se dette igjen, hvis børsnedgangen over hele verden fortsetter som følge av Corona spredning eller generell børsnedgang? Ganske sikkert!
Flere investorer enn noen gang ser på klassiske biler som et alternativ til tradisjonelle aksje- eller obligasjonsinvesteringer. Det er i stor grad fordi det kan føre til store gevinster. Mellom 2004 og 2014 noterte indeksen Knight Franklin Luxury Investment en 500% økning i verdien på klassiske biler, ifølge U.S. News and World Report. Logger du deg inn på Hagerty.com kan du følge treder og utvikling på de aller fleste klassikere.
Som ved enhver investering, må du undersøke hva du er interessert i å kjøpe nøye. Være seg aksjer, hus eller klassiske biler. Det betyr å finne en bil som oppfyller budsjettet ditt, er i god stand og sannsynligvis har et verdipotensiale.
Alfa Romeo og sportslige italienske biler har økt kraftig i pris de siste årene. Ikke verdens beste byggekvalitet og vedlikehold og reparasjoner må påregnes. Denne 1986 Alfa Romeo Spideren solgte vi i fjor sommer og du kan finne slike hvis du leter i prisklassen 100 – 150.000,- kroner. Forgjengerne har forlengst steget til mye høyere priser og ligger i dag i prisleie 300-500.000,- kroner. En sen Alfa Romeo Spider kan vise seg å være et godt investeringsobjekt.
Sjekk internasjonale trender og priser, før du investerer
Takket være internett kan det være relativt enkelt å spore bilene som interesserer deg. Hos Hagerty kan du finne verdsettelses verktøy og nyhetsbrev. Følg gjerne også bilauksjonssider som Barrett-Jackson, RM/Sotherby’s, Mecum eller Russo og Steele for å sjekke trender for klassiske biler. Men en investering i en klassiker er mer enn bare et tallspill. Finn en bil du liker. En forkjærlighet for en modell og gleden ved å eie den kan veie opp hvis markedet plutselig devaluerer bilen din. En klassisk bil, en du er stolt av og eie, er veldig annerledes enn å eie aksjer og obligasjoner. Det er viktig å vurdere hvor sjelden en bil er. Før du investerer i en klassisk bil, må du bl.a finne ut hvor mange biler som laget av din modell. Sjeldenhet påvirker lettest bilens verdi. Hvis det bare er bygd 1 000 eksemplarer eller dette er overlevelses antallet, antyder dette godt for prisen du kanskje kan få hvis du selger den videre.
Her er en riktig sjeldenhet du kan få kjøpt i Classic Garage. 1958 Mercedes-Benz 220 S Coupe. Kun produsert i 1251 eksemplarer og i bare 3 år. Dette er slike sjeldenheter vi jager. Internasjonale priser ligger mellom 700.000,- kroner og 1 million i god stand. Vår er i god teknisk stand, men hadde fortjent en ny lakkering. Selges av oss for 460.000,- kroner. Her er det et stort verdipotensiale på en meget sjelden bil.
Å starte er enklere enn du kanskje tror
Klassiske bilinvesteringer er ikke begrenset til biler som er av høy verdi. Du kan for eksempel kjøpe en bil i området 100000 til 200000 kroner. En VW Boble fra 1959 som du drømte om i ungdomstiden kan i dag kjøpes for rundt 100.000,- i god original stand. Tidlige 60 talls bobler vil antagelig være gode investeringer. De tidlige modellene med split og oval vindu har allerede eskalert. Tidlig splitvindu når nå 500.000,- og fine originale oval-vindu har passert 200.000,-. Men vær smart i dine vurderinger, orginalitet, maching numbers på drivverk er elementer som øker bilens verdi. Ombygde og oppbygde biler når i disse dager sjeldent prisen av en originalbil. En original bil med originale deler er alltid et godt funn.
Her er en annen sjelden italiener som finnes på lager hos oss. 1971 Lancia Flavia Coupe. Når så du en slik sist? Her kommer igjen sjeldenheten til når det gjelder valg av framtidige investeringsobjekt. Siste Lancia tegnet og produsert før Fiat overtok merket. Lancia stiger i pris og her er en lekker Phininfarina variant.
Feil du vil unngå
Ved ethvert klassisk bilkjøp kan det være nyttig å lytte til og benytte seg av fagfolk hvis du ikke selv har nok kunnskap om klassiske biler, eller biltypen du vurderer å kjøpe. Selv om dette kan øke kjøpskostnadene dine, kan disse fagfolkene spare deg for penger på lang sikt. Å sjekke med en ekspert vil sikre at du gjør en fornuftig investering. Det er viktig å unngå å kjøpe noe på impuls eller fordi du kjenner noen som tilbyr en klassiker for salg. Du kan ende opp med en bil du ikke kan selge som tar plass i garasjen din, eller du må kanskje betale mye mer i restaureringskostnader enn du kan håpe å få tilbake. Kostnaden for å eie en klassisk bil er større enn en enkel papirinvestering. Før du investerer i en klassiker, må du også tenke på vedlikeholds-, restaurerings- og lagringskostnader. Til slutt, hvis du finner riktig bil for deg, kan du gjøre deg en investering som ikke bare ser bra ut på papiret, men som også vil gi deg mye glede og gode kjøreopplevelser.
VW Boble har vi allerede nevnt i hovedteksten. Interessen og prisene på VW Boble har vært stigende gjennom flere år. Sats på en av årgangene før 1968 med det gamle designet. Jo eldre de blir, jo dyrere blir de. Denne fine 1960 modellen står til salgs hos oss.
Potensielle gode investeringsobjekter hos Classic Garage
Vi har holdt på med klassiske biler i over 30 år og er konstant på leting etter nye gode objekter som vi ønsker å tilby våre kunder. Biler som både kan gi mye hygge og samtidig være gode investeringsobjekter er det vi ser etter, enten bilen koster 50.000,- eller passerer millionen.
I denne miniartikkelen finner du flere biler vi i dag har på lager, som vi anser som gode investeringsobjekter som følge av sjeldenhet, originalitet og generell internasjonal markedsutvikling. Du kan lese litt om våre vurderinger under hver enkel bil.
Trenger du tips, hjelp eller vurdering av en klassiker, ta gjerne kontakt med oss også om dette er en bil vi ikke selger. Vi deler gjerne av vår kunnskap.
Amerikanske 50 talls kabrioleter blir sjeldent feil. Dyre i USA, rimelige i Norge. Du kan neppe importere en for det du finner en for her. Vi har denne lekre 1955 Chrysler Windsor Convertible til salgs. Sjelden både her hjemme og i USA. Priser på 50 og 60 talls amerikanere har de siste årene steget jevnt og trutt i verdi.
Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss. Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig. Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.
Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1542 Vestby
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@cgarage.no
Hagerty classic car valuation tool® er designet for å hjelpe deg å lære hvordan du verdsetter din klassiske bil og vurdere de nåværende trendene i det klassiske bilmarkedet. Hagerty gir prisbildet i det amerikanske markedet, som også er verdens største klassiker marked. Vi bruker Hagerty ofte for å holde oss orientert, og de er spesielt gode på trender og historikk. Andre media vi abonnerer på er Old Car Value Guide. Tilsvarende, om ikke like gode, finnes også i Europa.
Vi har for tiden to BMW Coupe på lager. En 1968 BMW 2000 CS og en 1970 BMW 2800 CS. Dette er noen av bilene vi i dag eier som vi mener har det største verdipotensiale og vi ser både i Europa og USA at disse har steget mye i pris de siste årene. Vi vil ha 349.000,- for 70 modellen og 269.000,- for 1968 modellen. Sjekker du for eksempel Mobile.de finner du ut at du fort må betale 50-60.000,- EUR for et godt eksemplar.
MGB er en av våre favoritter og som vi har solgt mange av de seneste årene. Ukompliserte biler, selv om de er bygget i England. Alt finnes av deler til rimelige priser. Stiger jevnt og trutt i pris, men er ikke det råeste investeringsobjektet. Til det er det produsert for mange. Ser du etter en MGB gå for modeller med krom støtfangere. De senere med «stygge» gummifangere er ennå ikke klassikere, men kan kjøpes for en billig penge. En fin tidlig MGB vil i dag ligge i prisområdet omkring 150.000,-
Mercedes Benz SL og SLC fra 1971 til langt ut på 80-tallet er spennende biler og kommende investeringsobjekter. Ser vi på forgjengerne 190 SL og Pagoda har prisene gått i taket. Ingen ting tyder på at disse utgavene ikke vil følge etter. Ser du etter en, kjøp en europeisk variant, gjerne en tidlig 350 SL. Kan ennå kjøpes for under 200.000,- kroner i god stand, men vær rask.
Chevrolet Corvette er et ikon og sjeldne eksemplarer har nådd millionen og vel så det. Vår favoritt modell er C3 fra 1969-1972. Disse kalles populært «bumpercars» da de hadde krom støtfangere foran og bak. Likeledes ble de fleste bygd med friske motorer før alt smog utstyr ble påmontert og antall hestekrefter dalte ned mot 150. 1968 modellen styrer vi unna, da dette var første årgang av C3 og har noen særegne elementer. Modellene fra 1973-1982 holder vi oss også unna, kanskje med unntak av 1978 Pace Car. En fin «bumpercar» kan du ennå finne for 250.000,- hvis du leter litt, i USA må du påregne å betale 350-400.000,-
Mercedes Benz W108 fra 1966-1972 er vår favoritt blant Mercedes sedaner. Vi har solgt flere og har for tiden 2 på lager. Den siste virkelige S-klasse som hadde et snev av håndtverk. Fine biler å kjøre og kan brukes daglig. Ikke samme verdipotensiale som Coupe og Convertible modellene, men så er da også de allerede utenfor de fleste lommebøker. En fin S-klasse sedan fra disse årgangene kan ennå kjøpes mellom 100-200.000,- kroner.
Når vi leter etter klassikere for våre kunder har vi også en svakhet for hverdagsbiler man ikke lengre ser så ofte. Denne Peugeot 404 som vi har for salg er et eksempel på dette. Kanskje ikke det store investeringspotesiale, men også her er internasjonale priser på vei opp.
Her er en sjeldenhet vi har på lager. Cadillac Fleetwood Estate Wagon. «Bilen som ikke finnes». Cadillac bygde ikke stasjonsvogner, men noen karosserimakere gjorde dette. Denne er bygd av American Sunroof Company som bygde ca 100 i løpet av en 2 års periode. Vi vil ha 189.000,- for denne og så nylig en avertert i USA for $95.000,-. Her kan du gjøre et kupp og vil neppe møte maken.
Jaguar er av en eller annen grunn rimelig priset på det internasjonale markedet og også i Norge. Kanskje med unntak av den ikoniske modellen E-type som har vært et ekstremt godt investeringsobjekt. Men det finnes mange andre slik som denne Mark 10 modellen vi nylig solgte. Sjelden, kostbar og avansert modell da den var ny, men overkommelig i dag.
Vi tar med ennå en italiener som vi nylig solgte. 1972 Fiat 850 Sport Coupe. De aller fleste har for lengst rustet opp og er borte fra veiene. Denne fant vi i fjor høst og fikk raskt ny eier. Artige småbiler med motoren i hekken slik Fiat hadde i mange år. En rimelig klassiker med verdipotensiale.
Den siste bilen vi tar med denne gang er denne Avanti II fra 1979. Orginalt produsert av Studebaker i 1963-64, men fortsatt produsert fram til 1986 som Avanti II etter Studebakers konkurs. Vår 79 modell er utstyrt med Chevrolet 350 V8 og 400 automat. Kun produsert i 175 eksemplarer i 1979. Igjen en sjeldenhet vi har funnet og kjøpt for å tilby våre kunder. Det finnes under 10 stk Avanti og Avanti II i Norge. Kan sees hos oss. Her får du en hyggelig klassiker som de færreste noen gang har sett.
Selv om Classic Garage ikke er et bilmuseum er det noen biler vi burde ha beholdt og ikke solgt når det kommer til investeringer. Den vi antagelig angrer mest på at vi ikke beholdt er denne Renault Alpine A310. En veldig sjelden fin originalbil som stiger raskt i pris. Lavt produksjonsvolum og en ekte sportsbil. Finner vi noen gang en tilsvarende. Neppe!