Mustangen fra Bullitt solgt på Florida Auksjon for 3,4 millioner dollar!
Steve McQueen kjørte denne Mustangen i filmen «Bullitt», og i de neste 50 årene var den stort sett et «spøkelse» som ingen vet hvor ble av. Denne helgen ble denne mørkegrønne Ford Mustang Fastback fra 1968 solgt på Mecum Auksjonen i Kissimmee i Florida. Selger tilbyr den rustne, bulkede, stort sett originale bilen “uten minstepris”, noe som betyr at den vil selges til høystbydende. Selgeren Sean Kiernan, en hesteoppdretter fra Tennessee, sier han ikke er bekymret for at budet blir for lavt. Han regner med at prisen kan nærme seg 5 millioner dollar. Helt sikkert, legger han til, vil bilen selge for mer enn de 3.500 dollarene faren hans, Bob, betalte for den i 1974. Det tok bare 10 minutter på kinolærretet – lengden på Hollywoods mest kjente filmbiljakt – for denne Highland grønne Mustangen å oppnå udødelighet. McQueen kjørte selv gjennom gatene i San Francisco i jakten på en svart Dodge Charger fra 1968.
Etter hvert som den filmen har oppnådd legendestatus gjennom årene, har den uten tvil blitt den mest ikoniske Mustang noensinne, av de mer enn 10 millioner eksemplarene solgt siden modellens debut i 1964. Men det som skjedde med den sanne Bullitt Mustang har vært, inntil ganske nylig, et av de store bilmysteriene. McQueen, som døde av lungekreft i 1980, eide den tilsynelatende i en kort periode. I 1971 kvittet selskapet hans seg med den, sammen med en «søsterbil». Så forsvant den fra offentligheten og ble «borte», selv om McQueen senere prøvde å finne bilen til sin enorme bilsamling.
Han ville ha den opprinnelige bilen, ikke den andre som ble brukt til interiørfilming og andre statiske filmkutt. Men han klarte ikke å finne de påfølgende eierne. Hans beste sjanse var da den andre eieren solgte den til Kiernans via en rubrikkannonse i et nummer av Road & Track i 1974. I annonsen sto det: “1968‘ Bullett ’MUSTANG kjørt av McQueen i filmen… Kan dokumenteres. Selges høyestbydene. ”Annonsen inkluderte et telefonnummer i New Jersey.
McQueen fant Bob Kiernan i 1977 og skrev følgende til ham: «Jeg vil appellere til deg om å få tilbake ’68 Mustangen. Jeg vil veldig gjerne ha den i familien, i sin opprinnelige stand som den ble brukt i filmen, i stedet for å få den restaurert. Dette er ganske enkelt personlig for meg. ” Sean Kiernan har fremdeles brevet, som faren ikke reagerte på. Så Mustangen , fortsatt med forbedringene og oppgraderingene som ble gjort til filmingen, levde videre som en dagligbil for Kiernan-familien til den fikk clutch-problemer i 1980. Den har vært gjemt i et fjøs mesteparten av tiden siden den gang. Lokaliteten begynte å lekke ut for et par år siden, noe som forårsaket hjertebank blant de håndfulle utenforstående som var kjent med bilen. En ansatt i Hagerty, det klassiske bilforsikringsselskapet, ble kalt inn for å inspisere og autentisere den, i likhet med en Ford-ekspert.
Eksperten, Kevin Marti, sa at han gispet da han så den: «Herregud, det er ekte!» Han sa at han ble oppfordret flere ganger i løpet av årene for å undersøke andre “Bullitt look-alikes.” Noen fant den andre Mustangen på en søppelplass i Mexico for noen år siden, men Marti anser ikke denne som like verdifull, som denne som faktisk ble kjørt i filmen..
«98% av det originale på bilen er der», sa han til Hagerty. «Det er et utrolig funn.» Spørsmålet til Mr. Kiernan ble da: Hva skal du gjøre med det? En film ble diskutert, men finansieringen viste seg å være problematisk. Ford, som har introdusert to «Bullitt Mustang» tribute modeller siden 2008, var interessert i å vise den sammen med sine nyere versjoner.
Til slutt bestemte Kiernan seg for å selge den. Den avgjørelsen var ikke lett, erkjente han, og heller ikke valget hans om at et auksjonshus skulle håndtere et slikt salg. Han valgte Mecum, en mindre prestisjetunge auksjonarius kanskje enn de store navnene i bransjen som RM Sotheby’s og Gooding. RM solgte en Ford GT40 fra 1968 brukt av McQueen som en kamerabil i filmen “LeMans” fra 1971 for 11 millioner dollar i 2012. Men RM sto ogsåfor et beryktet salg av en Porsche for 20 millioner dollar i fjor. Gooding og andre har spesialisert seg på ekstreme klassikere og europeiske superbiler. Men biler fra USAs muskelbil-epoke er Mecums spesialitet. Mecum satte også rekord i 2019 for salg av Mustang biler da de solgte en Shelby GT500 Super Snake fra 1967 for 2.2 millioner dollar. Auksjonen 10. januar vil bli livestreamet på NBCSN, noe som sannsynligvis vil føre til enda større interesse. Kiernans beslutning om å tilby bilen for salg uten reservasjoner er svært uvanlig, historisk betydelige biler kan vanligvis tilbys med en reserve, eller en minimumspris selgeren kan godta. Hvis budgivningen ikke oppfyller minsteprisen, kan eieren velge å beholde bilen.
Kiernan bestemte seg for, «Jeg vil ikke selge bilen flere ganger.» En talsmann for Hagerty, Jonathan Klinger, sa at Kiernan sannsynligvis ikke hadde behov for å bekymre seg. «Det er fremdeles en veldig aktiv del av samlerkulturen som tenker på Steve McQueen som den ultimate bilstjernen,» sa han. “Kongen av kule bilfilmer.”
Mecums grunnlegger og president, Dana Mecum, estimerer at Bullitt Mustangen vil selge for minst tre millioner dollar. McKeel Hagerty, assurandørens administrerende direktør, spådde noe nærmere fire millioner dollar. McQueen-eide eller kjørte biler har en historie for å hente hjem gode priser. En Ferrari 275 GTB fra 1967 av Scaglietti som han eide solgte for 10.175 millioner dollar i 2014. I 2015 solgte Mecum McQueens 1976 Porsche 930 Turbo for 1,95 millioner dollar, over fem ganger verdien av en typisk Porsche Turbo. Kiernan sa at han vil bli glad for å se Bullitt finne et nytt hjem, selv om den har vært i familien hans i 45 år. «Det må gå,» sa han. «Jeg har bare en to-bil garasje.»
Solgt Fredag 10. januar
Fredag den 10. januar fikk den originale Ford Mustang GT fra 1968 fra filmen Bullitt en ny eier. Denne personen betalte hele 3,4 millioner dollar. Og ja, det er det meste som noen gang har betalt for en Ford Mustang på auksjon. Ikke verst for en bil som opprinnelig ble kjøpt for bare 3.500 dollar.
Tekst: Basert på artikkel i New York Times og auksjonsresultater fra Mecum Auctions
Foto: New York Times og Mecum Auctions
Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss. Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig. Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere til salgs.
Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1540 Vestby
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@cgarage.no
Den andre Bullitt Mustangen
Nesten 50 år etter at den sist ble sett, er en Ford Mustang fra 1968 som ble funnet i en meksikansk bilskrot i 2017 bekreftet å være en av to som er kjent for å ha blitt brukt i filmingen av Steve McQueen-filmen «Bullitt.» «Jeg er 100 prosent sikker på at den er autentisk,» sa klassiske Ford-ekspert Kevin Marti etter å ha reist over grensen til Mexicali for å inspisere bilen. Bilen ble oppdaget i fjor i Baja California Sur av en mann ved navn Hugo Sanchez. Det hvite karosseriet var i ferd med og råtnet bort, og den originale drivlinjen var for lengst borte. Bilen som var filmens viktigste stuntbil, hadde blitt sendt til skraphaugen kort tid etter at filmingen var ferdig, men et par lag med hvit maling sprayet på toppen av den ikoniske Highland Green antydet at den hadde levd flere liv før du til slutt havnet på denne skrothaugen.
Sanchez tok den med til en bilforretning i Mexicali som eies av vennen hans, Ralph Garcia, Jr. Tanken var å la den bli en «clone» av den berømte “Eleanor” Mustangen fra filmen “Gone in 60 Seconds. Men etter at de ble kjent med dens fantastiske historie, ble planene deres endret. Marti Auto Works har produksjonsdatabasen for hver Ford bygget fra 1967-2012. En Marti Report gir grunnleggende informasjon om alle Forder bygd i denne tidsepoken. De kan fortelle deg når en bil ble bestilt, fargen den lakkert i, hvilke options den kom fra fabrikken med, og nøyaktig dato den rullet av samlebåndet. Hvis du vil forsikre deg om at en Shelby Mustang du skal betale en million for ikke startet livet som en standard Mustang med rekke sekser, er en Marti Report den beste måten å finne ut av dette på. Garcia ble sjokkert da han fikk sin.
Marti var kjent med kjøretøyets identifikasjonsnummer (VIN-nummer) for de to Mustangene som Warner Bros hadde bestilt for å lage filmen. Den andre, som er hovedhistorien i denne artikkelen, er privateid i dag og har ikke blitt vist offentlig på et kvart århundre før den nå ble solgt på Mecum Auksjonen i Florida. Mens den som ble funnet i Mexico lenge var tapt for historiebøkene.
«Det er ikke første gang en av disse gamle filmbilene dukket opp i en bilskrot, men det er sjeldent,» sier Marti. Marti er sikker på at VIN-platen er original, og det burde han vite. Hans selskap produserer erstatningsdatakoder og deler for klassiske Fords, slik at han kan oppdage en falsk så vel som hvem som helst. Han kryssjekket også datoene som ble stemplet på bilens originale karosserifelt, men noen av disse var uleselige eller hadde blitt fjernet. Noen få av modifikasjonene som ble gjort i bilen for filmingen av Bullitt er bevart, inkludert forsterkning av støtdempertårn og hull boret i bagasjerommet. Bakakselen er imidlertid fra en Mustang fra 1967.
Garcia hadde allerede begynt å reparere bilen, som nå har fått et friskt lag med grønn lakk. Han og Sanchez, som er medeier i den, viste denne hos den lokale Ford forhandleren i Mexicali før de sendte det til California, der Garcia nå bor. Han forteller at han kommer til å starte en full restaurering med innspill fra eksperter på Ford, og har begynt å skaffe deler han trenger for å gjøre det.
En stuntman som jobbet med filmens bilscener, Loren Janes, mener at det faktisk var tre identiske biler som ble brukt under produksjonen, men hans påstander forblir udokumenterte. Marti har sjekket historien til en annen bil som kan passer til beskrivelsene, men har ikke kunnet dokumentere denne.
Den dyreste Mustang som noensinne har blitt solgt på auksjon. Fredag den 10. januar fikk den originale Ford Mustang GT fra 1968 fra filmen Bullitt en ny eier. Denne personen betalte hele 3,4 millioner dollar. Og ja, det er det meste som noen gang har betalt for en Ford Mustang på auksjon. Ikke verst for en bil som opprinnelig ble kjøpt for bare 3.500 dollar.